czwartek, 10 maja 2012

Plan naprawczy sześciolatków


Jak wszyscy wokół nas korzystamy na każdym kroku z energii. Cieszymy się, że posiadamy energię właściwie bez ograniczeń. Niemal wcale nie zastanawiamy się jak wyglądałoby nasze życie, gdyby tej energii zabrakło. Olbrzymie eksploatowanie energii wiąże się z negatywnymi  zmianami w naszym klimacie – nadal (mimo dotychczasowych spustoszeń) mało na ten temat wiemy lub mało nas to obchodzi. Czas na zmiany! Młode uświadomione pokolenie ludzi może przekazać swoją wiedzę dalej, tak aby kolejne pokolenia nie popełniały naszych błędów.
Małe dziecko najlepiej zapamięta, kiedy zobaczy i usłyszy konkrety przedstawione w ciekawy sposób. Podczas kolejnych godzin lekcyjnych starałam się zobrazować moim uczniom w jaki sposób korzystają w swoich domach i w szkole z energii. Przeprowadziliśmy rozmowy na temat:
1.   Jak wykorzystujemy ciepło?
2.  Energia podczas gotowania (rozmowa połączona z doświadczeniem – gotowanie wody)
3.  Oświetlenie (rozmowa + demonstracja różnego rodzaju źródeł światła; porównanie ich mocy, segregowanie pod względem oszczędności).
4.  Wykorzystanie energii podczas kąpieli.
5.  Energia podczas pracy i rozrywki.
6.  Energia podczas transportu.

Wszystkie działania poparte były ilustracjami i ciekawostkami dotyczącymi wykorzystywania energii. Postanowiliśmy, że do każdego punktu naszej dyskusji wymyślimy plan naprawczy, który sami możemy realizować.



Realizowany temat

Nasze działania naprawcze:


Jak wykorzystujemy ciepło?


* korzystamy z regulatora ciepła przy kaloryferze;
* wykorzystujemy tyle ciepła, ile w danej chwili jest nam potrzebne;
* odpowiednio wietrzymy.


Energia podczas gotowania (rozmowa połączona z doświadczeniem – gotowanie wody)


* uświadamiamy rodziców na temat oszczędzania energii podczas gotowania


Oświetlenie (rozmowa + demonstracja różnego rodzaju źródeł światła; porównanie ich mocy, segregowanie pod względem oszczędności).


* tam, gdzie to możliwe wymieniamy źródła światła na oszczędne;
* przygotowujemy dla rodziców i innych uczniów szkoły gazetkę na temat oszczędnego oświetlenia;
* składujemy świetlówki w miejscach do tego wyznaczonych


Wykorzystanie energii podczas kąpieli.


* jak najczęściej kąpiel w wannie zastępujemy prysznicem;
* ograniczamy zużycie wody do niezbędnych ilości;
* pamiętamy o dokręcaniu kranów i używaniu kubka do płukania zębów


Energia podczas pracy i rozrywki.


* wyłączamy zbędne urządzenia, kiedy z nich nie korzystamy;


Energia podczas transportu.


* staramy się kupować rodzime produkty;
* gnieciemy plastikowe butelki do recyklingu


Dodatkowo uczniowie wykonali rysunki urządzeń, z których postanowili korzystać w ograniczonym stopniu niż dotychczas (informacja o tym działaniu została zamieszczona wcześniej).

Opracowany plan oszczędnościowy naszej klasy zawiera następujące punkty:
1.     Światło świecimy wyłącznie wtedy, kiedy jest nam potrzebne.
2.    Włączamy tyle źródeł światła, ile jest nam potrzebnych na dana chwilę.
3.    Pamiętamy o wyłączeniu zbędnego oświetlenia.
4.    Z magnetofonu korzystamy wtedy, kiedy jest nam niezbędny.
Obecnie mamy większą świadomość oszczędzania energii i potrafimy rozmawiać na ten temat z innymi (uświadamiamy innych).

Wychowawca klasy Id – p. Barbara Marchelak

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz