Jak wszyscy wokół nas korzystamy na
każdym kroku z energii. Cieszymy się, że posiadamy energię właściwie bez
ograniczeń. Niemal wcale nie zastanawiamy się jak wyglądałoby nasze życie,
gdyby tej energii zabrakło. Olbrzymie eksploatowanie energii wiąże się z
negatywnymi zmianami w naszym klimacie –
nadal (mimo dotychczasowych spustoszeń) mało na ten temat wiemy lub mało nas to
obchodzi. Czas na zmiany! Młode uświadomione pokolenie ludzi może przekazać
swoją wiedzę dalej, tak aby kolejne pokolenia nie popełniały naszych błędów.
Małe dziecko najlepiej zapamięta, kiedy
zobaczy i usłyszy konkrety przedstawione w ciekawy sposób. Podczas kolejnych
godzin lekcyjnych starałam się zobrazować moim uczniom w jaki sposób korzystają
w swoich domach i w szkole z energii. Przeprowadziliśmy rozmowy na temat:
1. Jak wykorzystujemy ciepło?
2. Energia podczas gotowania (rozmowa
połączona z doświadczeniem – gotowanie wody)
3. Oświetlenie (rozmowa + demonstracja
różnego rodzaju źródeł światła; porównanie ich mocy, segregowanie pod względem
oszczędności).
4. Wykorzystanie energii podczas kąpieli.
5. Energia podczas pracy i rozrywki.
6. Energia podczas transportu.
Wszystkie działania poparte były
ilustracjami i ciekawostkami dotyczącymi wykorzystywania energii.
Postanowiliśmy, że do każdego punktu naszej dyskusji wymyślimy plan naprawczy,
który sami możemy realizować.
Realizowany
temat
|
Nasze
działania naprawcze:
|
Jak
wykorzystujemy ciepło?
|
* korzystamy
z regulatora ciepła przy kaloryferze;
* wykorzystujemy
tyle ciepła, ile w danej chwili jest nam potrzebne;
* odpowiednio
wietrzymy.
|
Energia
podczas gotowania (rozmowa połączona z doświadczeniem – gotowanie wody)
|
* uświadamiamy
rodziców na temat oszczędzania energii podczas gotowania
|
Oświetlenie
(rozmowa + demonstracja różnego rodzaju źródeł światła; porównanie ich mocy,
segregowanie pod względem oszczędności).
|
* tam,
gdzie to możliwe wymieniamy źródła światła na oszczędne;
* przygotowujemy
dla rodziców i innych uczniów szkoły gazetkę na temat oszczędnego oświetlenia;
* składujemy
świetlówki w miejscach do tego wyznaczonych
|
Wykorzystanie
energii podczas kąpieli.
|
* jak
najczęściej kąpiel w wannie zastępujemy prysznicem;
* ograniczamy
zużycie wody do niezbędnych ilości;
* pamiętamy
o dokręcaniu kranów i używaniu kubka do płukania zębów
|
Energia
podczas pracy i rozrywki.
|
* wyłączamy
zbędne urządzenia, kiedy z nich nie korzystamy;
|
Energia
podczas transportu.
|
* staramy
się kupować rodzime produkty;
* gnieciemy
plastikowe butelki do recyklingu
|
Dodatkowo uczniowie wykonali rysunki
urządzeń, z których postanowili korzystać w ograniczonym stopniu niż dotychczas
(informacja o tym działaniu została zamieszczona wcześniej).
Opracowany plan oszczędnościowy naszej
klasy zawiera następujące punkty:
1. Światło świecimy wyłącznie wtedy, kiedy
jest nam potrzebne.
2. Włączamy tyle źródeł światła, ile jest
nam potrzebnych na dana chwilę.
3. Pamiętamy o wyłączeniu zbędnego
oświetlenia.
4. Z magnetofonu korzystamy wtedy, kiedy
jest nam niezbędny.
Obecnie mamy większą świadomość
oszczędzania energii i potrafimy rozmawiać na ten temat z innymi (uświadamiamy
innych).
Wychowawca klasy Id – p. Barbara
Marchelak
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz